یادداشت| مهارتآموزی مأموریت ویژه دانشگاههای نسل سوم
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کارآفرینی موتور محرک تغییرات اجتماعی و توسعه پایدار بوده و حیات اجتماعی مولد در تخریب سازنده و جایگزینی برنامهها و بنیادهای کهنه، منسوخشده و بیبازده و کجرویهای ناشی از آنها است. همهچیز باید به کار تبدیل شود و اگر چنین نشد اصولاً اتفاقی نیفتاده است. کارآفرینی نتیجه خلاقیت و نوآوری است و نوآوری نیازمند سازمان نظامیافته، خطمشی روشن و سختکوشی است.
دانشگاه نسل سوم باید بهگونهای سازماندهی شود که توان پرداختن به نوآوری و کارآفرینی هدفمند را داشته باشد و همه فعالیتهای فردی و سازمانی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تبدیل به کار شود. باید هر دانشگاه باید بر اساس مأموریت خود کاری را انجام دهد.
کارآفرینی دارای ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. تعمیق در یک محور، بستگی به موقعیت دانشگاه و منطقه استقرار آن و مأموریتهای محلی، منطقهای، ملی و جهانی دانشگاه موردنظر دارد.
تمامی پژوهشگران و صاحبنظران آموزش عالی طرفدار دانشگاه نسل سوم معتقدند که برای انجام مأموریت کارآفرینی باید آموزش کارآفرینی و مهارتآموزی، راهبرد اصلی نظام دانشگاهی باشد.
هدف از آموزش کارآفرینی این است که دانشجویان بهصورت خلاق تربیت شوند. همچنین، لازم است دورههای کارآفرینی باهدف بهبود انگیزش و گرایشهای دانشجویان نظیر تمایل به استقلال، استفاده از فرصتهای مطلوب، ابتکار، تمایل به مخاطره پذیری، تعهد به کار، تمایل به مسئله گشایی و لذت بردن از عدم قطعیت و پیچیدگی، طراحی و اجرا شود.
بحث بر سر آموزش کارآفرینی بیشتر حول محور پرورش منابع انسانی کارآمد است که در اقتصاد دانشمحور، جزء منابع تعیین کنندۀ توسعه محسوب میشود. مدیران دانشآموخته در نظام دانشگاهی، باید مهارتهایی را به دانش علمی- تخصصی خود بی افزایند.
مهارتهای محافظت از داراییهای معنوی و فکری، توسعه محصول و بازار، مطالعات امکانپذیری فنی، مالی و اقتصادی، چگونگی عملکرد گروه مدیران عالی و تأثیر بر عملکرد بنگاهها و مؤسسات جدید، چگونگی آمادهسازی و توسعه گروههای سرمایهگذاری، درک چگونگی توسعه پویایی گروه مدیران عالی دربارۀ تصمیمگیری گروهی، مدیریت تضاد و تناقض و وحدت نگرش، در یک دانشگاه کارآفرین، مدرسان باید میانجیهای مهمی برای افزایش آگاهی کارآفرینی و ارتباط دانشجویان با کسبوکار در بلندمدت باشند، تاکنون توجه اندکی به نقش آموزشدهندگان کارآفرینی در دانشگاهها شده است.
در دانشگاه نسل سوم، آموزش کارآفرینی و توسعه مهارتهای مرتبط باهدف افزایش خلاقیت، بهبود انگیزش، تمایل به استقلال، استفاده از فرصتهای محیطی، ابتکار، مخاطره پذیری، تعهد، روشهای مسئله گشایی و لذت از عدم قطعیت و پیچیدگی، یک ضرورت و الزام جدی است. دانشگاه نسل سوم نمیتواند نسبت به ویژگیهای کارآفرینی جامعه دانشگاهی و تواناییها و مهارتهای حرفهای آنها بیتفاوت باشد. بنابراین، دانشگاه نسل سوم باید بر اساس الگوی شکل یک به مهارتآموزی جامعه دانشگاهی اقدام کند.
با توجه به وضعیت کنونی آموزش عالی در کارآفرینی و ضعف مهارت در جامعه دانشگاهی، پیشنهاد میشود دانشگاههای کشور در مسیر تبدیلشدن به دانشگاه نسل سوم (دانشگاه کارآفرین) به مهارتآموزی جامعه دانشگاهی (دانشجویان، دانشآموختگان، اعضای هیئتعلمی، مدیران و کارکنان) تمرکز ویژه داشته باشند. یکی از مهمترین برنامههای مهارتآموزی در دانشگاهها آموزش کارآفرینی و توسعه هدفمند مهارتهای ایده پردازی، خلق، بهرهبرداری و مدیریت کسبوکار در ابعاد مختلف حیات اجتماعی است.
رضا مهدی، استادیار گروه آیندهپژوهی پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/